Teksty bez polotu, z kiepską polszczyzną, okraszone zdjęciami autorskimi.

Zapraszam na nowy

Zapraszam na nowy adres bloga: sojka.ptica.rs

Преведи Przetłumacz

niedziela, 22 kwietnia 2012

A może jednak trochę polityki?

Gdzie: Serbia
6 maja 2012 roku odbędą się wybory parlamentarne w Serbii.
Tego dnia wypada też jedna z popularniejszych slaw - Ђурђевдан (czyt. Dźurdźewdan). Tak się składa, że to  slawa A. i jego rodziny, a ja po raz czwarty będę razem z nimi przyjmowała gości... tak bo ja tam gościem nie jestem :) Witam, podaję żyto i wino, kilkadziesiąt kaw, zabawiam rozmową, razem z B. zmywamy tony talerzy i filiżanek...

Tym razem gdzieś pomiędzy poranną liturgią, a przybyciem pierwszych gości trzeba będzie wybrać się na wybory, bardzo ważne wybory... No już, już nie będę tu wypisywała wynurzeń, na kogo bym glosowała gdybym mogła (a na kogo to ja już wiem), na kogo powinni głosować Serbowie itd.
Celem tego posta jest przybliżenie części atmosfery kampanii wyborczej, a mianowicie plakatów, które powinny zawładnąć krajem a tu tak kiepsko, bez pomysłu :) Postarałam się uchwycić plakat każdej opcji, która bierze udział w wyborach...

No i proszę tekst ten zaplanowałam już dawno, a w tak zwanym międzyczasie, prezydent Boris T. wykonał swój taktyczny ruch i podał się do dymisji, hop hop i mamy wybory prezydencki 6 maja. Wszystko za jednym zamachem. Tak więc po 15 kwietnia (wtedy oficjalnie poznamy kandydatów a już wiadomo, że lista będzie ciekawa) pojawi się i drugi post z plakatami wyborczymi kandydatów na prezydenta. 

I tak minęły grubo ponad 2 tygodnie, jak przygotowuję ten tekst, to chyba najlepszy przykład tego jak bardzo nie lubię polityki ;) Ponieważ część świąt spędziliśmy u rodziców A. miałam okazję rzucić okiem na kampanię wyborczą w tv. No i już wszystko jasne czemu kampania na ulicach taka cienka, bo cała przerzuciła się właśnie tam. Spoty wyborcze kręcą się co kilka minut i są dużo, dużo ciekawsze niż plakaty... Zobaczymy czy zaostrzy się na finiszu.

Fot.1 Zdecydowanie. Znamy się.
Fot.2 Radykalnie konsekwentni. Za wolną Serbię. Za interes narodu a nie magnatów.
Fot.3 Praca, inwestycje,bezpieczeństwo. Wybór za lepsze życie - Borys Tadić. Tak na marginesie to ex prezydent Borys jest chyba w czołówce głów państwa występujących w kaskach...
Fot. 4 Prezydent miasta Dragan Đilas, wybór za lepszy Belgrad. Na plakacie z prawej strony: Europejski krok dobry dla wszystkich + graffiti: kogo wy zajebavate (pieprzycie, żartujecie sobie...hmm zawsze mam problem z tym słowem ;)
Fot. 5 Uczciwa i dobrze prosperująca Serbia.
Fot. 6 Wreszcie mam na kogo głosować - na Dveri. Dveri za życie Serbii. *Dveri= wrota w cerkwi, drzwi...
Fot.7 Za Serbię, wiesz dlaczego. Voja mnie rozczulił hasłem : Tej wiosny glosuję na Haber (Различак-razliczak).  Bo nie wszyscy są tacy sami. Tutaj mamy grę słów gdyż Различит  znaczy inny... Различак ;) Ale jeszcze piękniejsza jest treść plakatu. Możemy się z niego dowiedzieć kiedy i jak wysiewa się nasiona, kiedy kwitnie, po czemu ten kwiat jest inny od pozostałych, o wierzeniu ludowym, iż chroni on od ukąszeń węży, że jego piękny kolor przypomina kolor czystego nieba, w ikonografii chrześcijańskiej symbolizuje wieczną wierność, niezachwianej miłości... Prawdziwie poetycki i intelektualny plakat. Wyjątek w tej kampanii.
Fot. 8 Prawda!
Fot. 9 Chcę pracować w swoim kraju. Chcę czuć się bezpiecznie.
Fot.10 Flaga niech łopocze a nie płonie. Stop zatrudnieniu ze względu na partyjną przynależność.

1. Koalicja wokół Partii Demokratycznej - ДС (СДП - Socjal-Demokratyczna Partia Serbii, ЛСВ - Liga Socjal-Demokratów Wojwodiny, ДХСС - Demochrześcijanska partia Serbii, Zieloni Serbii). Ważne nazwiska: Борис Тадић (Boris Tadić), Расим Љајић (Rasim Ljajić), Ненад Чанак (Nenad Čanak) Fot. 3 i 4, 9 i 10.

2. Serbska Partia Radykalna - СРС. Ważne nazwiska: Војислав Шешељ (Vojislav Šešelј) Fot.2.

3. Zjednoczone Regiony Serbii - УРС. Ważne nazwiska: Млађан Динкић (Mlađan Dinkić) Fot.10.

4. Serbska Partia Postępowa - СНС + Koalicja. Ważne nazwiska: Томислав Николић (Tomislav Nikolić) Неверни Тома = niewierny Tomasz ;) Fot 5.

5. Ruch Двери (czyt. dweri). Fot 6.  inny tekst na blogu TUTAJ

6. Demokratyczna Partia Serbii - ДСС. Ważne nazwiska: Војислав Коштуница (Vojislav Koštunica) Fot. 7.

7. Ruch "Zwrot" - Покрет "Преокрет" koalicja (ЛДП - Partia Liberalno-Demokratyczna, СПО - Serbski Ruch Odnowy, СДУ - Socjal-Demokratyczna Unia ). Ważne nazwiska: Чедомир Јовановић (Čedomir Jovanović), Вук Драшковић (Vuk Drašković) Fot. 8.

8. Koalicja Serbska Partia Socjalistyczna - СПС, Partia Zjednoczonych Emerytów Serbii - ПУПС, Jedna Serbia - ЈС. Ważne nazwiska: Ивица Дачић (Ivica Dačić) Fot.1.

I Jeszcze kilka mniej istotnych partii... Ja strasznie nie lubię polityki, unikam jak ognia i jeśli ktoś ma lepszy pomysł na tłumaczenie nazw partii, sugestie mile widziane :)

4 komentarze:

  1. olaboga ales rozpisala sie o polityce hahah. Ja tez nie cierpie tego tematu a ciagle gdzies cos wkrecam w swoje posty. Gratuluje wiedzy. Ja kompletnie nie mam pojecia kto z ktorej frakcji jest i ich nie cierpie. A Džordž Kluni szczegolnie dziala mi na nerwy. Jak u mnie w domu zaczyna sie rozmawiac na tematy polityczne poprostu wychodze. A miasta wygladaja teraz okropnie. Wszedzie tego przedwyborczego dziadostwa pelno. Przymykam oczy i sie nie rozgladam :) Choc teraz mam od tego przerwe!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie no właśnie się nie rozpisałam :) Tyko suche informacje. Bo jakbym się rozpisała to by dopiero było. Jeszcze by mi bloga zamknęli ;) Ja unikam rozmów o polityce bo zwykle kończy się to emocjonalną burzą... Lepiej w to nie wchodzić. Za 2 tygodnie będzie pozamiatane a ty уживај póki jesteś poza BG.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też jak najdalej od polityki, bo jest ona poza sferą moich zainteresowań ;), ale akurat w czasie przedwyborczym byłam w Serbi i pamiętam głównie plakaty z fotografi nr 8 i to ogromne słowo: ISTINA. Zapamiętałam, bo akurat pytałam męża o to słowo. Tak ogromne, takie rzucające sie w oczy i zazwyczaj będące pustym frazesem w ustach wielu, ale już cicho szaaa... ;).

    OdpowiedzUsuń
  4. Polityki nie lubimy, jednak jest to jedna z tych spraw, od których nie sposób uciec. Niestety.

    OdpowiedzUsuń

Powiazane teksty... Plugin for WordPress, Blogger...