Teksty bez polotu, z kiepską polszczyzną, okraszone zdjęciami autorskimi.

Zapraszam na nowy

Zapraszam na nowy adres bloga: sojka.ptica.rs

Преведи Przetłumacz

piątek, 29 marca 2013

Аранђеловац

Gdzie: Aranđelovac, Serbia
Ostatnio mam tę przyjemność zwiedzać małe, serbskie miasteczka. W zeszłym tygodniu była to Лозница (Loznica), w tym Аранђеловац (Arandźelowac). Tego dnia padał ten nieszczęsny mokry śnieg, jednak nie zraziło to nas i pokonaliśmy 70 km bez większych problemów. 
To 24 tysięczne miasteczko znajduje się w szumadijskim okręgu. Шумадија (szumadija) leży w sercu Serbii i z tego co widziałam przez szyby samochodu jest piękna. Pagórki, górki, lasy.  
I właśnie tam, w Arandźelowcu odnalazłam moje ukochane Łazienki Królewskie w wersji serbskiej. Park Bukowiczke Banje jest zarazem parkiem miejskim, częścią uzdrowiska, pomnikiem przyrody, galerią rzeźb. Tu też znajduje się źródło jednej z najpopularniejszych i chyba najlepszych wód mineralnych w Serbii - Књаз Милош. 
Od roku 1847 do 1852 zasadzono pierwsze drzewa, wytyczono ścieżki. Jednak dopiero w 1935 roku zostały odkryte wody termalne i wybudowano nowoczesną łaźnię, odkryty basen z wodą mineralną, hotel Шумадија oraz wykonano rewitalizację ujęć Ћулара i Талпара. Na terenie Parku znajduje się szpital oraz uzdrowisko, w którym można skorzystać z wielu zabiegów leczniczych.
Ze względu na kiepską pogodę, nie tyle co zainteresowały mnie wody mineralne, a właśnie wspomniana galeria rzeźb na świeżym powietrzu. Od 1966 roku jest to jedna z największych tego typu galerii marmurowych rzeźb artystów z Serbii i całego świata. W sumie ponad 60 rzeźb. Oczywiście tym razem nie przeszliśmy całego parku, część ścieżek jest piaszczysta, czy też o tej porze roku błotnista, a nas czekały jeszcze sprawy do załatwienia w mieście
Kropkę nad i, mojego zachwytu, postawiła ciemnobrązowa, prawie czarna - wiewiórka.

"Kobieta, która siedzi" 1966.
"Kwiat" dzieło włoskiego artysty, 1972.
"Pieśniarz i dziewczyna" Czechosłowacja 1969.
"Przejście" Serbia 2011
Ruina Hotelu "Staro Zdanje"
"Njegoš" Serbia 1968

2 komentarze:

  1. Ja chce ciepelko. Zeby mi sloneczko swiecilo w buzie i po pleckach. Tak!

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo tam ładnie i malowniczo :)

    OdpowiedzUsuń

Powiazane teksty... Plugin for WordPress, Blogger...