Teksty bez polotu, z kiepską polszczyzną, okraszone zdjęciami autorskimi.

Zapraszam na nowy

Zapraszam na nowy adres bloga: sojka.ptica.rs

Преведи Przetłumacz

czwartek, 20 czerwca 2013

Tikvice

Gdzie: Serbia
Upały, ponad 35 stopni w cieniu, nie odpuszczają. Aż jeść się nie chce, a trzeba. Makaron z truskawkami już zaliczyliśmy i nawet A. dla którego takie danie podpada pod kategorię: deser, dał się namówić na taki lekki obiad. Co dalej? 
Spaceruję w upale po bazarku, czekam na objawienie. Jest! Тиквице, младе тиквице (czyt. tikwice), czyli młoda cukinia, kabaczek czy jak to się tam zwie. Zupełnie zapomniałam o tym zielonym warzywie, które odkryłam dopiero tutaj. Kupuję dwie i już wiem co będzie na obiad. Placki z cukinii, czyli lżejsza wersja placków ziemniaczanych. 
Jedni nazywają to po prostu тиквице, drudzy уштипци од тиквица (czyt. usztipci od tikwica) inni пљескавице од тиквица (czyt. pljeskavice od tikwica).

Moja mini kuchnia na balkonie :)

Składniki ( 10-11 sztuk) :
- 1 młoda, cukinia (taka od 300 do 400g, moja miała 370g)
- 80-90 g mąki
- 2-3 łyżki mleka
- łyżeczka proszku do pieczenia
- sól, pieprz
- 40 g cebuli (opcjonalnie)
- jajko











Cukinię należy umyć, obrać ze skórki (ale nie koniecznie), zetrzeć na tarce na grubych oczkach. Odstawić na 20-30 minut by puściła wodę, ewentualnie posolić. 


Do mąki dodać proszek do pieczenia, sól, pieprz, roztrzepane jajko. 


Następnie stopniowo dodawać mleko. Mieszając dodajemy odciśniętą z wody cukinię. 


Jeśli ciasto wydaje nam się zbyt rzadkie dodajemy mąkę, byle nie za dużo chcemy by były puszyste i soczyste w środku.  Placuszki z takiego ciasta smażymy na oliwie lub oleju po ok. 2 minuty z każdej strony. Ja użyłam oleju z dodatkiem czosnku i bazylii.



Świetne z gęstą, kwaśną śmietaną, jogurtem i właściwie to ze wszelkimi sosami na bazie śmietany lub pomidorów. Niektórzy już do ciasta dodają sera feta, ok. 75 g na 300 g cukinii.

Smacznego - пријатно!

5 komentarzy:

  1. U mnie byly podobne placuszki z cukinii w poniedzialek, tylko ze w moim przepisie brak proszku do pieczenia i na jedna cukinie przypadaja dwa jajke. Ale sprobuje po Twojemu:) Smacznego!

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja tez znam ta potrawe ale bez proszku do pieczenia. I jak najbardziej ze skorka bo dodaje lepszego smaku. A i zamiast zwyklej maki dodaje kukurydziana, dobrze wiaze i jest pycha. No i obowiazkowo smietanka z czosnkiem jako sosik. Mniam. Smaka mi narobilas!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ooo... brzmi i wygląda pysznie! Zapisuję i będę niedługo testować we włąsnej kuchni :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Testuj, testuj jeszcze nie miałam czasu by wyszperać dla ciebie jakiś specjalny przepis, ale te placuszki wydają mi się bardzo popularne tutaj. Tak więc można je podciągnąć pod kuchnię serbską ;) Spróbuj też wersji z fetą!

      Usuń
  4. Moje drogie :) Te placuszki są zawsze strzałem w 10! Można i bez proszku do pieczenia, ale wydaje mi się, że z proszkiem są pulchniejsze...

    OdpowiedzUsuń

Powiazane teksty... Plugin for WordPress, Blogger...